Lähimaksaminen

Lähimaksaminen JOJO-liikenteessä

Lähimaksu JOJO-busseissa

Joensuun seudun joukkoliikenteessä voit maksaa matkasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. Matkasta veloitetaan aikuisen arvolippumatkan vyöhykkeittäinen hinta.

Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Jos maksukorttiisi on merkitty lähimaksamisen kaarisymboli, voit käyttää sitä lähimaksamiseen.

Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistänyt maksukorttiin.

Huomaa, että lähimaksulla voit ostaa vain henkilökohtaisen lipun itsellesi. Lähimaksulla ei voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten tai opiskelijoiden lippuja. Esimerkiksi mukana matkustavan lapsen lippu on edullisinta maksaa mobiilisovelluksella, jos lapsella ei ole omaa Waltti-matkakorttia.

Lähimaksusta on pyritty tekemään nopea ja yksinkertainen maksutapa. Maksukortin pin-koodia ei lähimaksua käyttäessä tarvita eikä sen syöttäminen ole mahdollista. Pankin sinulle lähettämää uutta korttia täytyy mahdollisesti käyttää ensimmäisen kerran päätteellä, joka kysyy tunnuslukua, joten uutta maksukorttia ei voi ottaa käyttöön lähimaksulaitteella.

Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta ei oikeuta ilmaiseen matkaan, hyvityksiin tai lippujen voimassaoloaikojen pidennyksiin. Matka tulee silloin maksaa muulla maksutavalla.

Lähimaksun käyttöä suositellaan erityisesti käteismaksajille sekä satunnaisille bussin käyttäjille. Lähimaksun lisäksi matkan voi edelleen maksaa myös Waltti-matkakortilla, mobiilisovelluksella tai käteisellä rahalla (max. 20 euron setelillä).

Näillä linjoilla lähimaksu on käytössä joulukuusta 2023 alkaen

Lähimaksu on alkuvaiheessa käytössä JOJO-liikenteen linjoilla (vyöhykkeet A ja B) seuraavasti:

  • paikallisliikenne (Länsilinjat) – kaikki linjat 1–13
  • Joensuu-Liperi/Hammaslahti (Savonlinja) – linjat 101–104
  • Joensuu-Kontiolahti (Savo-Karjalan LInja) - linjat 201, 202, 204

Lähimaksu ja pankkikorttimaksu eivät ole käytössä

  • koululinjoilla 112–131

Pankkikortilla ilman päivittäisen maksukaton laskentaa voi maksaa

  • Noutopoika-liikenne ja
  • ELY-keskuksen hankkima Waltti-liikenne

City-vyöhykkeellä matkasta peritään A-vyöhykkeen mukainen hinta

Lähimaksuliput ja hinnat

Toistaiseksi lähimaksulla voi maksaa vain kertalippuja. Lipun vyöhykehinta on aikuisen arvolippumatkan hinta kaikille, erillisiä lasten, nuorten tai opiskelijoiden lähimaksulippuja ei ole.

Lähimaksulipun hinta määräytyy matkasi maksuvyöhykkeiden mukaisesti. Kertamatkan hinta vastaa Waltti-matkakortilla maksettavaa aikuisen arvolippua, eli on kuljettajalta ostettavaa aikuisen kertalippua edullisempi.

Lähimaksulla ostettuihin kertalippuihin sisältyy 90 minuutin vaihto-oikeus. Vaihtoajan kuluessa voit tehdä rajattomasti vaihtomatkoja edellä mainituilla linjoilla Joensuussa ja Liperissä niillä maksuvyöhykkeillä, joilla lippusi on voimassa. Kontiolahden suunnan linjoille/linjoilta 201–215 ei vaihtomahdollisuutta alkuvaiheessa ole vaan lähimaksulla maksettaessa menee molemmista matkoista veloitus myös vaihtoajan voimassa ollessa.

Lähimaksun päiväkohtainen maksukatto on enimmäisveloitus yhden päivän aikana lähimaksulla maksamistasi JOJO-matkoista. Maksat siis enintään noin kolme matkaa päivässä. Päiväkohtainen maksukatto on voimassa kello 00:00-23:59 eli kalenterivuorokauden.

Jos teet yhden päivän aikana useita matkoja ja maksat ne lähimaksua hyödyntäen yhdellä ja samalla maksukortilla, etälukija tunnistaa maksuvälineesi. Lähimaksujärjestelmä laskee matkoillesi edullisimman hinnan. Jos matkojen hinta saavuttaa päivän maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi. Google- tai Apple Pay -sovelluskäyttäjien kannattaa maksaa liput joko sovellukselta tai maksukortilta, jos haluaa hyödyntää maksukattoa.

Maksukattoa kerrytetään maksuvälinekohtaisesti, mikä ei mahdollista maksuvälineiden vuorottelua.

Hinnat ovat voimassa 1.12.2023 alkaen (sis. alv 10 %)

Maksuvyöhykkeet

Kertamatkan hinta

Kertamatkan Hilja-hinta*)

Päiväkatto

1 vyöhyke A, B

2,90 €

2,00 €

  8,00 €

2 vyöhykettä A-B

3,96 €

3,00 €

12,00 €

*) Hilja-hinnat ovat voimassa maanantaista perjantaihin klo 10–14 ja klo 18–24 sekä lauantai- ja sunnuntailiikenteissä

Esimerkki päiväkohtaisesta maksukatosta: 

  • Asiakas tekee ensimmäisen matkan A-vyöhykkeellä klo 06:30, jonka veloitus on 2,90 €
  • Asiakas tekee toisen matkan A-vyöhykkeellä klo 9:30, jonka veloitus on 2,90 €
  • Asiakas tekee kolmannen matkan A-vyöhykkeellä klo 12:15, jonka veloitus on 2,00 €
  • Asiakas tekee neljännen matkan klo 17:00, jolloin A-vyöhykkeen maksukatto 8,00 € tulee täyteen. Neljännen matkan veloitus on 0,20 €
  • Neljännen matkan jälkeen asiakas matkustaa A-vyöhykkeellä veloituksetta klo 23.59 saakka

Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos asiakas matkustaa esimerkiksi A-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirtyy muulla kuin joukkoliikenteellä A-B-vyöhykkeelle, maksukatto muuttuu kahden vyöhykkeen maksukatoksi A-B.

Mikäli olet päivän aikana käyttänyt lähimaksua yhdellä vyöhykkeellä ja päätät jatkaa matkaa vaihtoajan puitteissa toiselle, siirtyminen onnistuu helposti. Ensimmäisellä vyöhykkeellä maksamasi yhden vyöhykkeen kertalipun hintaan lisätään vyöhykkeiden välisen hinnan erotus. Samalla maksamasi matkat lasketaan osaksi kahden vyöhykkeen maksukattoa. Jokaisella matkalla, myös vaihtomatkalla, on siis tehtävä matkan rekisteröinti lähimaksulaitteella.

Maksaminen lähimaksulla – erilaiset laitteet autoissa

Paikallisliikenne / Länsilinjat – linjat 1-13

Lähimaksu hoituu omatoimisesti linja-auton etälukijalla. Toimi näin jokaisella matkallasi:

  1. Valitse lähimaksutoiminto etälukijan näytöltä
  2. Tarkista valitut matkustusvyöhykkeet ja tarvittaessa lisää vyöhykkeitä
  3. Näytä maksukorttiasi lähimaksun lukijalle etälukijan vasemmassa alareunassa
  4. Etälukija ilmoittaa onnistuneesta maksusta näytöllä vihreällä OK-symbolilla ja äänimerkillä.

Jos teet vaihdollisia matkoja, maksuväline pitää käyttää etälukijalla aina kyytiin noustessa ja valita oikeat vyöhykkeet. Etälukija tarkistaa lipun voimassaolon. Jos lippu on voimassa, uutta veloitusta ei tarkistuksen yhteydessä kortilta tehdä.

 

Joensuu-Liperi/Hammaslahti (Savonlinja) – linjat 101–104 ja

Joensuu-Kontiolahti (Savo-Karjalan Linja) – linjat 201, 202, 204

  1. Ilmoita joka kerta kuljettajalle haluavasi maksaa lähimaksulla.
  2. Kuljettaja valitsee ajoneuvolaitteelta lähimaksun ja asiakkaan haluaman vyöhykevälin.
  3. Näytä maksukorttiasi lähimaksun lukijalle, joka on sijoitettu rahastuslaitteen läheisyyteen.

Lippuveloitusten tarkistaminen verkosta ja kuitti ostoksesta

Lähimaksulla tehdystä matkasta ei tulostu kuittia. Maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Linkki asiakasportaalin löytyy myös Waltti-kaupan etusivulta. Palvelussa voi myös tulostaa kuitin maksusta. Huomaathan, että veloituksen päivämäärä pankkitililtä ei välttämättä ole sama kuin matkustuspäivä. Maksutapahtumat näkyvät verkossa 90 vuorokauden ajan.

Lähimaksulla ostetusta lipusta saattaa näkyä tililläsi pieni katevaraus (varauksen määrä voi vaihdella eri pankkien välillä). Katevaraus poistuu, kun lippu on veloitettu.

Mobiilisovelluksella (esim. Google Pay ja Apple Pay) maksettujen matkojen tietoja ei pääse tarkastelemaan verkon kautta. Voit tarkistaa veloitukset esimerkiksi sovellukseen liittämäsi maksukortin tarjoajan tai pankkisi palveluista.

HUOM! Järjestelmä käyttää kortin debit-numeroa. Jos sinulla on credit/debit -yhdistelmäkortti, asiakasportaaliin pääsee kirjautumaan kortin taustapuolelta löytyvällä korttinumerolla.

Vaihto-oikeuden voimassaolo tarkistetaan maksukortilta, sen osoittamiseen et tarvitse kuittia.

Milloin kannattaa käyttää lähimaksua?

Lähimaksulla on kätevä ostaa lippu kertamatkaa varten suoraan bussista satunnaisilla bussimatkoilla. Lähimaksua voivat käyttää myös säännöllisesti matkustavat esim. seuraavissa tilanteissa:

  • matkakorttia ei syystä tai toisesta ole mukana
  • Waltti Mobiilin käyttäminen ei ole mahdollista
  • matkakortin saldo on loppunut
  • matkakortti on kadonnut
  • kausilipun vyöhykkeet eivät sovellu matkalle eikä matkakortilla ole tarpeeksi arvoa poikkeavan matkan maksamiseen.

Jos lähimaksu maksukortillasi ei onnistu

Käytä maksukortti lippulaitteen lukijassa vasta, kun olet valinnut laitteen näytöltä lähimaksutavan ja tarvittavat vyöhykkeet (paikallisliikenne) tai kuljettaja on tehnyt em. valinnat (Savonlinja, Savo-Karjalan Linja). Jos käytät maksukorttisi lukijassa ennen valintoja, laite ohjeistaa miten toimia.

Jos lippulaite ilmoittaa korttisi toimintahäiriöstä, syynä voi olla:

  • maksukortissasi ei ole lähimaksuominaisuutta
  • kortinluku ei jostain syystä onnistunut; näytä korttia lukijalaitteelle uudelleen
  • maksukorttisi on vanhentunut
  • maksukortillasi ei ole katetta
  • edellistä matkaasi ei ole jostain syystä veloitettu
  • maksukorttisi turvarajat ovat täynnä. Voit muuttaa turvarajan verkkopankissasi.

Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan.

Waltti -matkakortin lataaminen bussissa

JOJO-linjoilla voi ladata Waltti -matkakortille kausi- tai arvolipputuotteita vain käteisellä.

Pankkikortin lukijalaitteita jää käyttöön Savo-Karjalan LInja linjoille: 203, 205, 214, 206-215. Lisäksi Noutopoika-liikenteissä ja ELY-keskuksen Waltti-liikenteissä on vielä käytössä entisenkaltaiset pankkikortinlukijalaitteet.