Huonon ajokelin vuoksi liikenteessä voi olla myöhästymisiä, poikkeusreittejä ja peruutuksia.
UKK
Публикатор
Публикатор
Aikataulut ja reitit
Kaikki JOJO-liikenteen bussit näkyvät reaaliajassa Reittioppaassa. Löydät bussit, kun valitset Reittioppaan asetuksista liikennevälineet.
Sää- liikenne- tai muu olosuhteet voivat hidastaa ajoa. Pysäkeille ilmoitetut ajat ovat arvioita ja perustuvat keskimääräisiin ajoaikoihin. Hiljaisen liikenteen aikana bussi voi tulla arvioitua nopeammin ja ruuhka-aikana hitaammin, mikä kannattaa huomioida pysäkille mentäessä.
Joensuun seudun joukkoliikenteen aikatauluvihkon voi ostaa Carelicum palveluista tai bussista hintaan 2 €.
Reittiopas on verkkosivu, joka toimii yleisimmillä selaimilla ja laitteilla osoitteessa https://joensuu.digitransit.fi.
Reittopas löytyy myös Waltti Mobiilista.
Aloitusnäkymässä kartalla näkyy pysäkkejä, joita klikkaamalla näet seuraavat pysäkille saapuvat bussit. Pysäkin ponnahdusikkunasta voi reitittää joko pysäkille tai pysäkiltä. Ponnahdusikkunasta on myös linkki koko päivän aikatauluun. Jos annat luvan paikannukseen, saat käyttöösi sijaintiisi sovitetut aikataulut ja reitit.
Linjanumeroista. JOJO-linjoja ovat 1-214 ja ELY-liikenteen linjoja ovat 400- ja 500-alkuiset linjat.
Keskustan sähköisillä näyttötauluilla esitetään kuuden seuraavan vuoron lähtöajat. Kymmenen minuutin sisällä lähtevät vuorot esitetään keltaisella värillä. Jos vuoron lähtöön on aikaa alle tunti, odotusaika esitetään minuutteina. Odotusajan ollessa yli tunti, näytössä esitetään kellonaika.
Osa tiedoista on reaaliaikaisia, osa aikataulun mukaisia. Aikataulun mukaisen minuuttimäärän edessä on aaltoviiva (~).
Valitse reittioppaan kartalta haluamasi pysäkki tai kirjoita hakukenttään hakemasi osoite ja valitse haluamasi pysäkki kartalta. Painamalla sen jälkeen pysäkin nimeä, saat näkyviin bussiaikataulut.
Liput ja hinnat
Kun kuljet joukkoliikenteessä, sinulla pitää olla voimassa oleva lippu. Lipun pitää olla saapunut puhelimeesi, ennen kuin nouset bussiin. Jos lipun maksaminen kortilla Waltti Mobiilissa ei syystä tai toisesta onnistu, sinun täytyy hankkia lippu jollain muulla tavalla. Voit esimerkiksi maksaa matkasi bussissa käteisellä, hankkia lippusi etukäteen JOJO-maatista tai maksaa tietyillä linjoilla maksusi lähimaksulla (pankkikortti tai puhelimen maksusovellus).
Et välttämättä, sillä pankeilla on erilaisia käytäntöjä, koska ne tunnistautumista vaativat. Logiikka on sama kuin kaupan kassalla lähimaksulla maksettaessa – aika ajoin asiakasta pyydetään syöttämään maksupäätteeseen tunnusluku. Sinun kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että lipun ostossa voi jatkossa olla yksi vaihe lisää, joten lipun hankkimiseen kannattaa varata riittävästi aikaa.
Kausilippu on voimassa 30 perättäistä vuorokautta ja sillä voi tehdä rajattomasti matkoja kauden voimassaoloaikana.
Linja-autoista talteen otetut JOJO Waltti-kortit liikennöitsijä toimittaa Carelicum palveluihin, Koskikatu 5. Siellä ne säilytetään vuoden ajan. Kadonnutta Waltti-korttia voi tiedustella henkilötiedoilla tai Waltti-kortin numerolla.
Taustalla on maksupalveludirektiivi PSD2, jonka tavoitteena on korttimaksamisen turvallisuuden parantaminen sekä väärinkäytön mahdollisuuksien pienentäminen. Vahvalla tunnistautumisella halutaan siis varmistua siitä, että maksukorttia käyttää oikea henkilö.
Waltti-kaupungin matkakortille tehty nettilataus ei aktivoidu toisen kaupungin liikennealueen busseissa. JOJO Waltti-kortin aktivointi on tehtävä Waltti-palvelupisteessä tai JOJO-bussissa.
Kausilippu on edullisin vaihtoehto paljon matkustavalle. Esimerkiksi jos aikuinen tekee yhdellä vyöhykkeellä yli 23 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa, on kausilippu arvolippua edullisempi.
Lipun myyjä voi periä asiakkaalta palvelumaksua, jonka suuruus vaihtelee myyntikanavittain. Lisäksi arvonlisäverokanta on matkustuksessa ja palveluissa erilainen. Nettikaupassa tehdyistä ostoista ei peritä palvelumaksua.
Vahvan tunnistautumisen käytännöt vaihtelevat pankeittain esimerkiksi niin, että osa pankeista vaatii vahvaa tunnistautumista pienille maksuille satunnaisesti, osa taas jokaisen oston yhteydessä. Pankkien erilaisiin käytäntöihin emme voi vaikuttaa.
Vahva tunnistaminen koskee lähtökohtaisesti kaikkia sähköisiä maksutapahtumia, myös pieniä kertaostoja. Vaikka poikkeuksia tunnistautumiseen toisinaan onkin, ne eivät poista kokonaan vahvan tunnistamisen vaatimusta.
Saadaksesi etuustuotteet lunastettavaksi/ostettavaksi
- Sinun tulee kirjautua Waltti verkkokauppaan
- Lisää käyttämäsi matkakortti tiliisi
- Korttisi tulee olla henkilökohtainen ja se tulee olla kirjattuna opiskelija asiakasryhmään. Opiskelija asiakasryhmän tulee olla voimassa oston hetkellä.
- Mikäli et ole vielä opiskelija, sinun tulee käydä tunnistautumassa opiskelijaksi Carelicum Palveluissa tai
- Waltti verkkokaupan Omat tietoni -sivulla (kts. ohje alla: Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
- Sinun tulee tehdä vahvasti tunnistautuminen ensimmäisellä ostokerralla ennen oston/lunastuksen suorittamista.
- Vain etuuden haltija itse voi ostaa tuotteet, toiselle henkilölle ei voi ostaa etuustuotteita
KELA toisen asteen koulumatkatuotteet on myönnetty tietylle tuotteelle ja vyöhykevälille.
Tarkastathan ostaessasi, että ostovalintasi vastaa sinulle myönnettyä etuutta. Näet käytettäväsi olevat etuudet ”Valitse kauden tiedot” osiossa.
Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
Waltin verkkokaupan ja Waltti Mobiilin kirjautuneet asiakkaat voivat vastaanottaa kuitit matkalippuostoksistaan digitaalisesti. Ohje digitaalisen kuittipalvelun käyttöönottoon.
Osoitteen saa vaihdettua täällä:
https://kauppa.waltti.fi/fi/users/account/
mutta tämän jälkeen vanhaan osoitteeseen saapuvan viestin linkkiä pitää vielä klikata, ja vahvistaa muutos tämän näköisessa ruudussa:
Jos tuo vanha osoite ei ole enää käytössä, niin sitten pitää vaan rekisteröityä uudelleen uudella osoitteella!
Sama koskee luukku.com:ista poistuvia käyttäjiä, luukku.com:iin ei Waltin viestit oikein kulje, tulkitaan ilmeisesti roskapostiksi?
Waltti-kortilla jäljellä olevan arvon voi nähdä kirjautessaan Waltti-kauppaan osoitteessa: https://kauppa.waltti.fi . Etusivulle lisätään Waltti-kortin numero kohtaan Lataa matkakortti ja jatketaan painamalla Lataa. Sen jälkeen painetaan: Valitse Arvo ja Seuraava. Tämän jälkeen on nähtävissä kortilla käytettävissä oleva arvo.
Arvolipulla olevan saldon voi myös tarkistaa bussissa pyytämällä kortin historiatiedot kuljettajalta tai käymällä Carelicum Palveluissa kysymässä kortin tilannetta.
Jos henkilökohtaisen Waltti-kortin omistajan ikäryhmä vaihtuu esim. lapsesta nuoreksi (17 v.), pitää ikäryhmä käydä päivittämässä Carelicum palveluissa (Koskikatu 5). Ikäryhmän päivitystä ei siis voi tehdä bussissa tai nettipalvelussa.
Haltijakohtaisen kortin ikäryhmää ei voi vaihtaa. Tarvittaessa on siis hankittava uusi, oikean ikäryhmän mukainen kortti.
Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen ja käyttämättömät matkat voi palvelupisteessä siirtää uudelle kortille.
Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.
Kun ostat lipun Waltti Mobiilissa ja maksat sen maksukortilla, sinulta voidaan vaatia vahvaa tunnistautumista. Se tapahtuu pankkitunnuksin tai jollakin muulla tavalla, jota pankkisi vahvalta tunnistautumiselta edellyttää.
Se, millaisia tunnistautumisvälineitä sinulla pitää olla mukanasi, riippuu pankistasi. Monella pankilla on käytössä sellaisia tunnistautumisen tapoja, jotka eivät vaadi tunnuslukukorttia.
Lainsäädäntö koskee kaikkea sähköistä maksamista. Uudistus on siis tulossa muihinkin kaupunkeihin, joissa joukkoliikennelipun voi ostaa mobiilisovelluksella.
Voit joutua tunnistautumaan vahvasti myös silloin, kun liität uuden maksukortin tai ostat Waltti-kortillesi kautta tai arvoa Waltti nettikaupassa.
Joensuun seudun joukkoliikenteessä voit maksaa matkasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. Matkasta veloitetaan aikuisen arvolippumatkan vyöhykkeittäinen hinta.
Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Jos maksukorttiisi on merkitty lähimaksamisen kaarisymboli, voit käyttää sitä lähimaksamiseen.
Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistänyt maksukorttiin.
Huomaa, että lähimaksulla voit ostaa vain henkilökohtaisen lipun itsellesi. Lähimaksulla ei voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten tai opiskelijoiden lippuja. Esimerkiksi mukana matkustavan lapsen lippu on edullisinta maksaa mobiilisovelluksella, jos lapsella ei ole omaa Waltti-matkakorttia.
Lähimaksu maksutapana on käytssä JOJO-liikenteen llinjoilla (vyöhykkeet A ja B) seuraavasti:
* paikallisliikenne (Länsilinjat) - kaikki linjat 1-13
* Joensuu-Liperi/Hammaslahti (Savonlinja) - linjat 101-104
* Joensuu-Kontiolahti (Savo-Kajalan Linja) - linjat 201, 202, 204.
Lähimaksu ja pankkikorttimaksu eivät ole käytössä koululinjoilla 112-131
Pankkikortilla voi maksaa ilman päivittäisen maksukaton laskentaa Noutopoika -liikenteessä ja ELY-keskuksen hankkimassa Waltti-liikenteessä.
Bussissa voi kuitenkin aina maksaa käteisellä. Lisäksi JOJO-liikenteen kertalippuja voi ostaa mobiilisovelluksilla ja JOJO-matkakortin latauspisteistä.
City-vyöhykkeellä lähimaksulla maksettaessa matkasta peritään A-vyöhykkeen mukainen hinta.
Henkilökohtaista Waltti-korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja. Kortille ladatulla arvolla hän voi kuitenkin maksaa useamman samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvan matkan, kun on itse mukana.
Haltijakohtainen Waltti-kortti soveltuu yhteiskäyttöön esim. perheelle tai yritykselle, sillä sitä voi käyttää useampi samaan ikäryhmään kuuluva henkilö. Kun korttia käyttää arvolippuna, voi sillä maksaa useamman matkustajan matkan. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta. Kausilippua ei voi ladata haltijakohtaiselle kortille.
Waltti-kortilla voi olla yksi aktiivinen kausituote ja yksi odottamassa oleva kausi. Odottava kausi aktivoituu vasta, kun kortilla matkustetaan ensimmäisen kerran edellisen kausituotteen päättymisen jälkeen. Samalla Waltti-kortilla voi olla vain yhden henkilön kausilippuja.
Waltti-kortin arvolipulla voi matkustaa toisen Waltti-kaupungin tai ELY:n Waltti-liikenteissä. Arvolipulta veloitetaan silloin liikenteen hankkijan hinnaston mukainen maksu.
Yhdistelmämaksaminen, eli osa kausilipulla ja osa käteisellä, ei ole mahdollista. Poikkeava matka maksetaan siis kokonaan joko Waltti-kortilla olevalla arvolla tai käteisellä.
Noutopoika
Tarvittaessa Noutopojan kuljettaja voi avustaa kyytiin nousemisessa ja poistumisessa. Jos tarvitset avustajaa Noutopoika-matkallesi, voit tarvittaessa ottaa yhteyttä Siun soten seniorineuvontaan Ankkuriin, puhelin 013 330 2890. Ankkurista saa lisätietoja Noutopojan avustajakortista.
Noutopoika on avointa joukkoliikennettä ja sitä voi käyttää kuka tahansa.
Matalalattiaisten pikkubussien kapasiteetti on sama kuin isojenkin, eli kyytiin mahtuu yleensä kahdet vaunut tai rattaat kerrallaan. Lastenvaunujen kanssa matkustettaessa on varauduttava siihen, että vaunujen kanssa ei ehkä mahdu ensimmäiseen mahdolliseen bussiin.
Maksaa voi Waltti-kortilla, käteisellä ja mobiililla. JOJO-liikenteestä tutut City-vyöhyke ja Hilja-lippu eivät kuitenkaan ole käytössä kutsuliikenteenä toimivassa Noutopojassa.
Tietoja ja ohjeita
Joensuun seudun joukkoliikenteen kausilipun voi nyt hankkia Waltti Mobiili -sovelluksella.
Mobiilikausilipun ostaminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista Waltti Mobiili -sovellukseen. Jos olet jo kirjautuneena sovellukseen, saat kausilipun näkyviin kirjautumalla ulos sovelluksesta (Tiedot > Omat tiedot > Vaihda käyttäjää) ja kirjautumalla uudelleen sisään.
Kausilippu on ostettavissa Osta lippu -sivulla Kausilippu-välilehdellä.
Matalalattiaisten pikkubussien kapasiteetti on sama kuin isojenkin, eli kyytiin mahtuu yleensä kahdet vaunut tai rattaat kerrallaan. Lastenvaunujen kanssa matkustettaessa on varauduttava siihen, että vaunujen kanssa ei ehkä mahdu ensimmäiseen mahdolliseen bussiin.
Linja-autoista talteen otetut JOJO Waltti-kortit liikennöitsijä toimittaa Carelicum palveluihin, Koskikatu 5. Siellä ne säilytetään vuoden ajan. Kadonnutta Waltti-korttia voi tiedustella henkilötiedoilla tai Waltti-kortin numerolla.
Kun pysäkillä pysähtyy useita busseja, heiluttamalla kättäsi kerrot kuljettajalle, että haluat juuri kyseisen bussin kyytiin. Jatka käden heiluttamista, kunnes kuljettaja kytkee bussin vilkun päälle.
Bussien pysähtyminen varmuuden vuoksi pysäkillä pidentää matka-aikaa. Pimeällä kuljettaja havaitsee sinut pysäkiltä paremmin, kun heilautat esimerkiksi heijastinta.
Bussiin jääneitä tavaroita voi aluksi tiedustella liikennöitsijältä. Liikennöitsijä toimittaa bussista löytyneet Waltti-matkakortit Carelicum palveluihin ja muut tavarat Pohjois-Karjalan löytötavarapalveluihin, puhelinnumero 0600-550127 (1,99 €/min+npm), osoite Raatekankaantie 4, 80100 Joensuu. Löytötavaratiedusteluihin ei vastata sähköpostitse. Pohjois-Karjalan löytötavaratoimiston puhelinpalvelu on toiminnassa ympäri vuorokauden 7 päivää viikossa.
Saadaksesi etuustuotteet lunastettavaksi/ostettavaksi
- Sinun tulee kirjautua Waltti verkkokauppaan
- Lisää käyttämäsi matkakortti tiliisi
- Korttisi tulee olla henkilökohtainen ja se tulee olla kirjattuna opiskelija asiakasryhmään. Opiskelija asiakasryhmän tulee olla voimassa oston hetkellä.
- Mikäli et ole vielä opiskelija, sinun tulee käydä tunnistautumassa opiskelijaksi Carelicum Palveluissa tai
- Waltti verkkokaupan Omat tietoni -sivulla (kts. ohje alla: Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
- Sinun tulee tehdä vahvasti tunnistautuminen ensimmäisellä ostokerralla ennen oston/lunastuksen suorittamista.
- Vain etuuden haltija itse voi ostaa tuotteet, toiselle henkilölle ei voi ostaa etuustuotteita
KELA toisen asteen koulumatkatuotteet on myönnetty tietylle tuotteelle ja vyöhykevälille.
Tarkastathan ostaessasi, että ostovalintasi vastaa sinulle myönnettyä etuutta. Näet käytettäväsi olevat etuudet ”Valitse kauden tiedot” osiossa.
Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
Osoitteen saa vaihdettua täällä:
https://kauppa.waltti.fi/fi/users/account/
mutta tämän jälkeen vanhaan osoitteeseen saapuvan viestin linkkiä pitää vielä klikata, ja vahvistaa muutos tämän näköisessa ruudussa:
Jos tuo vanha osoite ei ole enää käytössä, niin sitten pitää vaan rekisteröityä uudelleen uudella osoitteella!
Sama koskee luukku.com:ista poistuvia käyttäjiä, luukku.com:iin ei Waltin viestit oikein kulje, tulkitaan ilmeisesti roskapostiksi?
Joensuun seudun joukkoliikenteessä voit maksaa matkasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. Matkasta veloitetaan aikuisen arvolippumatkan vyöhykkeittäinen hinta.
Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Jos maksukorttiisi on merkitty lähimaksamisen kaarisymboli, voit käyttää sitä lähimaksamiseen.
Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistänyt maksukorttiin.
Huomaa, että lähimaksulla voit ostaa vain henkilökohtaisen lipun itsellesi. Lähimaksulla ei voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten tai opiskelijoiden lippuja. Esimerkiksi mukana matkustavan lapsen lippu on edullisinta maksaa mobiilisovelluksella, jos lapsella ei ole omaa Waltti-matkakorttia.
Lähimaksu maksutapana on käytssä JOJO-liikenteen llinjoilla (vyöhykkeet A ja B) seuraavasti:
* paikallisliikenne (Länsilinjat) - kaikki linjat 1-13
* Joensuu-Liperi/Hammaslahti (Savonlinja) - linjat 101-104
* Joensuu-Kontiolahti (Savo-Kajalan Linja) - linjat 201, 202, 204.
Lähimaksu ja pankkikorttimaksu eivät ole käytössä koululinjoilla 112-131
Pankkikortilla voi maksaa ilman päivittäisen maksukaton laskentaa Noutopoika -liikenteessä ja ELY-keskuksen hankkimassa Waltti-liikenteessä.
Bussissa voi kuitenkin aina maksaa käteisellä. Lisäksi JOJO-liikenteen kertalippuja voi ostaa mobiilisovelluksilla ja JOJO-matkakortin latauspisteistä.
City-vyöhykkeellä lähimaksulla maksettaessa matkasta peritään A-vyöhykkeen mukainen hinta.
Pyörätuolimatkustaja ja yksi saattaja saavat matkustaa maksutta matalalattialinjoilla. Saattajan tehtävänä on auttaa pyörätuolimatkustajaa koko matkan ajan. Koska lastenvaunuille ja pyörätuoleille varattu tila on rajattu, voi olla, ettei halutussa vuorossa ole tilaa matkustaa pyörätuolilla. Myös sähköpyörätuolin koko ja ominaisuudet voivat olla este linja-automatkalle, tila ei riitä sähkömopoille. Etuus ei koske Noutopoika -palveluliikennettä.
Waltti-kortit
Kausilippu on voimassa 30 perättäistä vuorokautta ja sillä voi tehdä rajattomasti matkoja kauden voimassaoloaikana.
Linja-autoista talteen otetut JOJO Waltti-kortit liikennöitsijä toimittaa Carelicum palveluihin, Koskikatu 5. Siellä ne säilytetään vuoden ajan. Kadonnutta Waltti-korttia voi tiedustella henkilötiedoilla tai Waltti-kortin numerolla.
Waltti-kaupungin matkakortille tehty nettilataus ei aktivoidu toisen kaupungin liikennealueen busseissa. JOJO Waltti-kortin aktivointi on tehtävä Waltti-palvelupisteessä tai JOJO-bussissa.
Kausilippu on edullisin vaihtoehto paljon matkustavalle. Esimerkiksi jos aikuinen tekee yhdellä vyöhykkeellä yli 23 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa, on kausilippu arvolippua edullisempi.
Lipun myyjä voi periä asiakkaalta palvelumaksua, jonka suuruus vaihtelee myyntikanavittain. Lisäksi arvonlisäverokanta on matkustuksessa ja palveluissa erilainen. Nettikaupassa tehdyistä ostoista ei peritä palvelumaksua.
Saadaksesi etuustuotteet lunastettavaksi/ostettavaksi
- Sinun tulee kirjautua Waltti verkkokauppaan
- Lisää käyttämäsi matkakortti tiliisi
- Korttisi tulee olla henkilökohtainen ja se tulee olla kirjattuna opiskelija asiakasryhmään. Opiskelija asiakasryhmän tulee olla voimassa oston hetkellä.
- Mikäli et ole vielä opiskelija, sinun tulee käydä tunnistautumassa opiskelijaksi Carelicum Palveluissa tai
- Waltti verkkokaupan Omat tietoni -sivulla (kts. ohje alla: Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
- Sinun tulee tehdä vahvasti tunnistautuminen ensimmäisellä ostokerralla ennen oston/lunastuksen suorittamista.
- Vain etuuden haltija itse voi ostaa tuotteet, toiselle henkilölle ei voi ostaa etuustuotteita
KELA toisen asteen koulumatkatuotteet on myönnetty tietylle tuotteelle ja vyöhykevälille.
Tarkastathan ostaessasi, että ostovalintasi vastaa sinulle myönnettyä etuutta. Näet käytettäväsi olevat etuudet ”Valitse kauden tiedot” osiossa.
Kela koulumatkatukilipun lataaminen verkkokaupassa -ohje (pdf)
Waltin verkkokaupan ja Waltti Mobiilin kirjautuneet asiakkaat voivat vastaanottaa kuitit matkalippuostoksistaan digitaalisesti. Ohje digitaalisen kuittipalvelun käyttöönottoon.
Waltti-kortilla jäljellä olevan arvon voi nähdä kirjautessaan Waltti-kauppaan osoitteessa: https://kauppa.waltti.fi . Etusivulle lisätään Waltti-kortin numero kohtaan Lataa matkakortti ja jatketaan painamalla Lataa. Sen jälkeen painetaan: Valitse Arvo ja Seuraava. Tämän jälkeen on nähtävissä kortilla käytettävissä oleva arvo.
Arvolipulla olevan saldon voi myös tarkistaa bussissa pyytämällä kortin historiatiedot kuljettajalta tai käymällä Carelicum Palveluissa kysymässä kortin tilannetta.
Jos henkilökohtaisen Waltti-kortin omistajan ikäryhmä vaihtuu esim. lapsesta nuoreksi (17 v.), pitää ikäryhmä käydä päivittämässä Carelicum palveluissa (Koskikatu 5). Ikäryhmän päivitystä ei siis voi tehdä bussissa tai nettipalvelussa.
Haltijakohtaisen kortin ikäryhmää ei voi vaihtaa. Tarvittaessa on siis hankittava uusi, oikean ikäryhmän mukainen kortti.
Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen ja käyttämättömät matkat voi palvelupisteessä siirtää uudelle kortille.
Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.
Henkilökohtaista Waltti-korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja. Kortille ladatulla arvolla hän voi kuitenkin maksaa useamman samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvan matkan, kun on itse mukana.
Haltijakohtainen Waltti-kortti soveltuu yhteiskäyttöön esim. perheelle tai yritykselle, sillä sitä voi käyttää useampi samaan ikäryhmään kuuluva henkilö. Kun korttia käyttää arvolippuna, voi sillä maksaa useamman matkustajan matkan. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta. Kausilippua ei voi ladata haltijakohtaiselle kortille.
Waltti-kortilla voi olla yksi aktiivinen kausituote ja yksi odottamassa oleva kausi. Odottava kausi aktivoituu vasta, kun kortilla matkustetaan ensimmäisen kerran edellisen kausituotteen päättymisen jälkeen. Samalla Waltti-kortilla voi olla vain yhden henkilön kausilippuja.
Waltti-kortin arvolipulla voi matkustaa toisen Waltti-kaupungin tai ELY:n Waltti-liikenteissä. Arvolipulta veloitetaan silloin liikenteen hankkijan hinnaston mukainen maksu.
Yhdistelmämaksaminen, eli osa kausilipulla ja osa käteisellä, ei ole mahdollista. Poikkeava matka maksetaan siis kokonaan joko Waltti-kortilla olevalla arvolla tai käteisellä.
Waltti-mobiili
Kun kuljet joukkoliikenteessä, sinulla pitää olla voimassa oleva lippu. Lipun pitää olla saapunut puhelimeesi, ennen kuin nouset bussiin. Jos lipun maksaminen kortilla Waltti Mobiilissa ei syystä tai toisesta onnistu, sinun täytyy hankkia lippu jollain muulla tavalla. Voit esimerkiksi maksaa matkasi bussissa käteisellä, hankkia lippusi etukäteen JOJO-maatista tai maksaa tietyillä linjoilla maksusi lähimaksulla (pankkikortti tai puhelimen maksusovellus).
Et välttämättä, sillä pankeilla on erilaisia käytäntöjä, koska ne tunnistautumista vaativat. Logiikka on sama kuin kaupan kassalla lähimaksulla maksettaessa – aika ajoin asiakasta pyydetään syöttämään maksupäätteeseen tunnusluku. Sinun kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että lipun ostossa voi jatkossa olla yksi vaihe lisää, joten lipun hankkimiseen kannattaa varata riittävästi aikaa.
Joensuun seudun joukkoliikenteen kausilipun voi nyt hankkia Waltti Mobiili -sovelluksella.
Mobiilikausilipun ostaminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista Waltti Mobiili -sovellukseen. Jos olet jo kirjautuneena sovellukseen, saat kausilipun näkyviin kirjautumalla ulos sovelluksesta (Tiedot > Omat tiedot > Vaihda käyttäjää) ja kirjautumalla uudelleen sisään.
Kausilippu on ostettavissa Osta lippu -sivulla Kausilippu-välilehdellä.
Taustalla on maksupalveludirektiivi PSD2, jonka tavoitteena on korttimaksamisen turvallisuuden parantaminen sekä väärinkäytön mahdollisuuksien pienentäminen. Vahvalla tunnistautumisella halutaan siis varmistua siitä, että maksukorttia käyttää oikea henkilö.
Vahvan tunnistautumisen käytännöt vaihtelevat pankeittain esimerkiksi niin, että osa pankeista vaatii vahvaa tunnistautumista pienille maksuille satunnaisesti, osa taas jokaisen oston yhteydessä. Pankkien erilaisiin käytäntöihin emme voi vaikuttaa.
Vahva tunnistaminen koskee lähtökohtaisesti kaikkia sähköisiä maksutapahtumia, myös pieniä kertaostoja. Vaikka poikkeuksia tunnistautumiseen toisinaan onkin, ne eivät poista kokonaan vahvan tunnistamisen vaatimusta.
Waltin verkkokaupan ja Waltti Mobiilin kirjautuneet asiakkaat voivat vastaanottaa kuitit matkalippuostoksistaan digitaalisesti. Ohje digitaalisen kuittipalvelun käyttöönottoon.
Kun ostat lipun Waltti Mobiilissa ja maksat sen maksukortilla, sinulta voidaan vaatia vahvaa tunnistautumista. Se tapahtuu pankkitunnuksin tai jollakin muulla tavalla, jota pankkisi vahvalta tunnistautumiselta edellyttää.
Se, millaisia tunnistautumisvälineitä sinulla pitää olla mukanasi, riippuu pankistasi. Monella pankilla on käytössä sellaisia tunnistautumisen tapoja, jotka eivät vaadi tunnuslukukorttia.
Lainsäädäntö koskee kaikkea sähköistä maksamista. Uudistus on siis tulossa muihinkin kaupunkeihin, joissa joukkoliikennelipun voi ostaa mobiilisovelluksella.
Voit joutua tunnistautumaan vahvasti myös silloin, kun liität uuden maksukortin tai ostat Waltti-kortillesi kautta tai arvoa Waltti nettikaupassa.
Публикатор
Linkki - Kaikki Ajankohtaiset
Публикатор
Публикатор
Waltti Mobiilista voi ostaa kerta- ja vuorokausilippuja sekä aikuisen, lapsen, nuoren ja opiskelijan kausilippuja.
Mobiililipun voimassaoloaika alkaa heti ostohetkestä.
Osta lippusi etukäteen ennen bussiin nousemista ja näytä lippusi kuljettajalle.
PayiQ Tickets -sovelluksen mobiilikertalippu on voimassa lipun ostohetkestä.
Osta lippusi etukäteen ennen bussiin nousemista ja näytä lippu kuljettajalle.
Waltti-kaupasta voit tilata uuden matkakortin ja tehdä lisälatauksia Waltti-kortillesi.