Публикатор

Aikataulut ja reitit

Löydänkö bussit reaaliajassa reittioppaasta?
Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?
Mistä saan viimeisimmän aikatauluvihkon?
Miten aloitan reittioppaan käytön?
Miten erotan reittioppaassa ELY:n ja JOJO:n linjat?
Miten luen keskustan sähköisiä näyttötauluja?
Miten löydän reittioppaasta haluamani pysäkin aikataulut?

Liput ja hinnat

En saanut ostettua lippua Waltti Mobiilissa, koska sovellus vaati vahvaa tunnistautumista enkä muistanut pankkitunnuksiani. Voinko matkustaa ilman lippua?
Joudunko tunnistautumaan vahvasti joka kerta, kun maksan matkalippuni maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Kuinka monta matkaa voi tehdä Waltin kausilipulla?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Mihin vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu?
Miksi JOJO Waltti-kortille tehty nettilataus ei näy Kuopion Vilkku-bussissa?
Miksi kannattaa hankkia kausilippu?
Miksi lipun lataamisen lisäksi menee vielä erillinen palvelumaksu?
Miksi minulta vaadittiin vahvaa tunnistautumista, kun maksoin Waltti Mobiilissa kortilla kertalipun, mutta ystäväni ei tarvinnut tunnistautua lippua ostaessaan?
Miksi minun piti tunnistautua vahvasti kertalippua ostaessani huolimatta siitä, että maksu oli pieni?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Miten saan vaihdettua sähköpostiosoitteen Waltti-kaupassa?
Miten voin tarkistaa matkakorttini saldon?
Miten voin vaihtaa Waltti-korttini ikäryhmän?
Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?
Ostin kertalipun Waltti Mobiilissa ja maksoin sen sovellukseen liittämälläni maksukortilla. Sovellus vaati minua tunnistautumaan maksamisen yhteydessä pankkitunnuksillani, minkä vuoksi?
Pitääkö minun jatkossa kantaa aina pankista saamaani tunnuslukukorttia mukanani, kun kuljen joukkoliikenteessä, ja tahdon maksaa matkalipun maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Tuleeko vahva tunnistautuminen myös muualle kuin Joensuu seudun joukkoliikenteeseen?
Vaaditaanko vahvaa tunnistautumista jatkossa myös muissa Waltti palveluissa kuin lipun ostamisessa maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?
Voiko usea henkilö käyttää samaa Waltti-korttia?
Voiko Waltti-kortilla olla ladattuna monta kausilippua?
Voiko Waltti-korttia käyttää toisen Waltti-kaupungin liikenteessä?
Voinko yhdistää Waltin kausilipulla ja käteisellä maksamisen?

Noutopoika

Jos tarvitsen avustajaa Noutopojassa, kuka voi auttaa?
Kenelle Noutopoika on tarkoitettu?
Mahtuuko pikkubusseihin lastenvaunut?
Voiko Noutopojassa maksaa Waltti-kortilla?

Tietoja ja ohjeita

Kausilipun ostaminen Waltti Mobiilissa
Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Mahtuuko pikkubusseihin lastenvaunut?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Miksi kannattaa näyttää pysähtymismerkkiä?
Mistä voin tiedustella bussiin unohtuneita tavaroita?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan vaihdettua sähköpostiosoitteen Waltti-kaupassa?
Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?
Voiko pyörätuolia käyttävä matkustaa maksutta JOJO-bussissa?

Waltti-kortit

Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Kuinka monta matkaa voi tehdä Waltin kausilipulla?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Miksi JOJO Waltti-kortille tehty nettilataus ei näy Kuopion Vilkku-bussissa?
Miksi kannattaa hankkia kausilippu?
Miksi lipun lataamisen lisäksi menee vielä erillinen palvelumaksu?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Miten voin tarkistaa matkakorttini saldon?
Miten voin vaihtaa Waltti-korttini ikäryhmän?
Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?
Voiko usea henkilö käyttää samaa Waltti-korttia?
Voiko Waltti-kortilla olla ladattuna monta kausilippua?
Voiko Waltti-korttia käyttää toisen Waltti-kaupungin liikenteessä?
Voinko yhdistää Waltin kausilipulla ja käteisellä maksamisen?

Waltti-mobiili

En saanut ostettua lippua Waltti Mobiilissa, koska sovellus vaati vahvaa tunnistautumista enkä muistanut pankkitunnuksiani. Voinko matkustaa ilman lippua?
Joudunko tunnistautumaan vahvasti joka kerta, kun maksan matkalippuni maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Kausilipun ostaminen Waltti Mobiilissa
Mihin vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu?
Miksi minulta vaadittiin vahvaa tunnistautumista, kun maksoin Waltti Mobiilissa kortilla kertalipun, mutta ystäväni ei tarvinnut tunnistautua lippua ostaessaan?
Miksi minun piti tunnistautua vahvasti kertalippua ostaessani huolimatta siitä, että maksu oli pieni?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Ostin kertalipun Waltti Mobiilissa ja maksoin sen sovellukseen liittämälläni maksukortilla. Sovellus vaati minua tunnistautumaan maksamisen yhteydessä pankkitunnuksillani, minkä vuoksi?
Pitääkö minun jatkossa kantaa aina pankista saamaani tunnuslukukorttia mukanani, kun kuljen joukkoliikenteessä, ja tahdon maksaa matkalipun maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Tuleeko vahva tunnistautuminen myös muualle kuin Joensuu seudun joukkoliikenteeseen?
Vaaditaanko vahvaa tunnistautumista jatkossa myös muissa Waltti palveluissa kuin lipun ostamisessa maksukortilla Waltti Mobiilissa?

Публикатор

angle-left Koronaviruksen vaikutukset joukkoliikenteeseen (päivitetty 12.1.2021 klo 9)

Koronaviruksen vaikutukset joukkoliikenteeseen (päivitetty 12.1.2021 klo 9)

Päivitämme tätä tiedotetta, jos tilanne seudulla muuttuu. (päivitetty 5.1.2021 klo 16)

Joensuun seudun joukkoliikenne seuraa kaikissa koronavirukseen liittyvissä toimenpiteissä Suomen valtioneuvoston ja  viranomaisten, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ja Siun soten, ohjeistusta ja suosituksia.

Liikennöinti hoidetaan normaalien aikataulujen mukaisesti.

 

Carelicumin asiakaspalvelupiste suljettu toistaiseksi

Joensuun kaupungin valmiusjohtoryhmän päätöksellä Carelicumin asiakaspalvelupiste on suljettu toistaiseksi. Puhelinpalvelu toimii numerossa 013-267 5222 maanantaista perjantaihin klo 10-12.

Waltti-matkakortteja voi ostaa tai ladata Waltti-nettikaupasta, JOJO-matkakortin latauspisteiltä tai JOJO-busseista. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.

 

Ota kasvomaski käyttöön! Estetään koronan leviäminen ja suojataan läheiset.

THL antoi suosituksen 13.8.2020 kasvomaskien käytöstä joukkoliikenteessä, jossa on vaikea välttää lähikontakteja. THL:n suositus koskee kaikkia sairaanhoitopiirejä, joiden alueella on esiintynyt koronatartuntoja viimeisen kahden viikon aikana. Kasvomaskisuositus koskee siten toistaiseksi myös Pohjois-Karjalan aluetta ja näin ollen myös Joensuun seudun joukkoliikennettä.

Joensuun kaupungin valmiusjohtoryhmän 20.11.2020 päätöksen mukaisesti yleinen vahva kasvomaskisuositus on voimassa toistaiseksi.

THL:n suosituksen mukaan kasvomaski ei sovellu lapsille. Kasvomaskin käyttöä suositellaan 12 vuoden iästä alkaen.

Kasvomaskin käyttäjän tulee hankkia maski itse. Joensuun seudun joukkoliikenteen busseissa ei ole kasvomaskeja tarjolla. Siun sote huolehtii alueensa kuntien osalta, että kasvomaskeja on saatavilla haavoittuvimmassa asemassa oleville. Joensuun, Kontiolahden ja Liperin koulukuljetusoppilaiden maskikäytönnöistä saa lisätietoa ao. kunnan nettisivuilta.

THL:n ohje kasvomaskin käytöstä joukkoliikenteessä: 

  • Aseta maski kasvoille hyvissä ajoin ennen liikennevälineeseen nousemista.
  • Laita kertakäyttöinen maski käytön jälkeen suoraan sekajäteastiaan. Jos sellaista ei ole käden ulottuvilla, maski kannattaa laittaa muovipussiin ja myöhemmin roskiin.

Tarkempaa tietoa maskisuosituksesta sekä kasvomaskeista ja niiden käytöstä löytyy THL:n sivuilta: Suositus kasvomaskien käytöstä.

Kasvomaskien käyttö on yksi varotoimi koronaviruksen leviämistä vastaan. Muut turvallisen matkustuksen ohjeet ovat edelleen yhtä tärkeitä kuin ennenkin: älä matkusta sairaana, pidä etäisyyttä muihin matkustajiin mahdollisuuksien mukaan, muista pestä kädet ja jos on tarpeen yskiä tai aivastaa, tee se hihaan tai nenäliinaan. Lataa itsellesi Koronavilkku-sovellus. Vältä myös ruuhka-aikana matkustamista, jos mahdollista. Joukkoliikenteessä on eniten matkustajia maanantaista perjantaihin klo 7–9 ja klo 13–17.

 

Maksa matkasi mieluiten matkakortilla tai mobiililla

Suositeltavaa on maksaa bussimatka Waltti-kortilla tai mobiilisovelluksesta ostetulla lipulla, jotta minimoidaan kuljettajan ja matkustajien väliset kontaktit. Kertalippuja voi ostaa myös lippuautomaateista, jotka löytyvät Isosta Myystä ja Joensuun pääkirjastolta. Kertaliput ovat voimassa ostohetkestä alkaen. 1 vyöhykkeen lippu on voimassa yhden tunti, 2-3 vyöhykkeen lippu kaksi tuntia.

Matkakortti kannattaa ladata bussin sijaan Waltti-kaupassa.

Jos matkustustarpeesi sallivat, voit ajoittaa liikkumisesi ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja pienentää näin ihmiskontaktien määrää.

Jos tarpeellisten matkojen tekeminen esimerkiksi pyörällä tai kävellen on mahdollista, suosittelemme sitä.

Jos Sinulla on flunssaoireita, suosittelemme välttämään joukkoliikenteen käyttöä kokonaan.

 
Hyvitysmahdollisuus Waltti-kausilipuista_marraskuu 2020

Joensuun siirryttyä koronaepidemian kiihtymisvaiheeseen on Joensuun seudun joukkoliikenteelle tullut kyselyitä siitä, saako käyttämättä jäävästä osasta kausilippua hyvitystä. Riverian Joensuun koulutusyksikkö ja Karelia ammattikorkeakoulu siirtyivät pääsääntöisesti etäopetukseen 23. ja 24.11 alkaen.

Tavanomaisen käytäntömme ja ohjeidemme mukaan hyvitystä kesken jääneestä kausilipusta ei myönnetä. Keväällä, kun valtioneuvosto otti käyttöön poikkeustoimet koko maassa 18.3.2020, muutimme käytäntöjämme poikkeusolojen ajaksi. Sama periaate otetaan nyt käyttöön epidemian kiihtymisvaiheessa.

Joensuun seudun joukkoliikenne myöntää hyvitystä käyttämättä jääneistä kausilipputuotteista, jos henkilökohtaisella Waltti-kortilla on 23.11.2020 ollut kausilipun kautta jäljellä vähintään 14 vuorokautta eikä korttia ole käytetty 24.11.2020 tai sen jälkeen. Hyvitys myönnetään yhtenä 14 vuorokautta voimassa olevana Waltti-lippuna, joka postitetaan hyvityksen hakijalle myöhemmin kotiin. Postittamalla hyvityksen pyrimme rajaamaan asiakaskontaktien määrää.

Hyvitystä voi hakea aikaisintaan sitten, kun kyseisen kausilipun voimassaoloaika on päättynyt. Hakemus on tehtävä kuitenkin viimeistään 31.1.2021.

Tarkemmat ohjeet löytyvät nettilomakkeelta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Kehotamme matkustajiamme seuraamaan THL:n ohjeistusta käsihygieniasta huolehtimisesta ja muista keinoista välttää tartuntojen leviämistä.

Seuraa koronaviruksen tilannetta THL:n sivuilla.

Lisää tietoa:

www.joensuu.fi/korona

www.kontiolahti.fi

www.liperi.fi

Linkki - Kaikki Ajankohtaiset

Публикатор

Публикатор