Joensuun seudun bussilinjojen 101–131 ja 201–215 liikennöitsijöiden tarjouskilpailu on ratkennut. Kilpailutuksen myötä Joensuun seudulle saadaan lisää sähköllä ja biokaasulla toimivia busseja.
Hammaslahti–Joensuu–Liperi-suunnalla liikennöintiä jatkaa Savonlinja Oy ja Joensuu–Kontiolahti-suunnalla Savo-Karjalan Linja Oy.
Autoihin tulee muiden Jojo-bussien kanssa yhtenäiset teippaukset. Sähköbussien ja kaluston uusiutumisen myötä bussiliikenteen aiheuttamat päästöt ja melutaso pienenevät.
Kilpailutuksen ratkaisu perustui hinnan ja kaluston pisteytykseen, voittaneet tarjoukset olivat myös hinnaltaan halvimpia. Uusien sopimusten mukainen liikenne alkaa kesäkuussa 2025 ja sopimuskausi on seitsemän vuotta, jota voidaan jatkaa kolmella vuodella. Kumpaankin kohteeseen saatiin kolme tarjousta.
Tarjouskilpailuissa EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi (CVD) määrittelee puhtaiden ajoneuvojen lukumäärän. Puhtaiksi käyttövoimiksi EU katsoo sähkön, kaasun, vedyn ja biopolttoaineen.
Tässä kilpailussa kaikkien matalalattiabussien tuli olla puhtaita pitkän sopimuskauden ja hiilineutraali Joensuu 2025 -tavoitteen vuoksi. Kilpailussa tarjoaja sai päättää puhtaan käyttövoiman. Parhaat pisteet sai sähköbusseista ja biokaasubusseista.
Savonlinja tuo liikenteeseen 12 matalalattiasähköbussia tai -biokaasubussia sekä 3 biokaasubussia kouluvuoroille. Savo-Karjalan Linja tuo liikenteeseen 5 matalalattiasähköbussia. Muut bussit käyttävät uusiutuvaa dieseliä.
Kaikkiin autoihin tulee JOJO-tilaajaväritys, jonka myötä bussit erottuvat hyvin liikenteessä. Mainospaikat on määritelty etukäteen ja koko auton peittäviä mainoksia ei sallita. Tarjousten hintataso oli ennakkoarvioiden mukainen.
Uudella sopimuskaudella vuoroja lisätään erityisesti Lehmon–Kylmäojan, Reijolan–Niittylahden ja Ylämyllyn–Honkalammen–Jyrinkylän alueille.