USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET:

Aikataulut ja reitit

Löydänkö bussit reaaliajassa reittioppaasta?
Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?
Mistä saan viimeisimmän aikatauluvihkon?
Miten aloitan reittioppaan käytön?
Miten erotan reittioppaassa ELY:n ja JOJO:n linjat?
Miten luen keskustan sähköisiä näyttötauluja?
Miten löydän reittioppaasta haluamani pysäkin aikataulut?

Liput ja hinnat

En saanut ostettua lippua Waltti Mobiilissa, koska sovellus vaati vahvaa tunnistautumista enkä muistanut pankkitunnuksiani. Voinko matkustaa ilman lippua?
Joudunko tunnistautumaan vahvasti joka kerta, kun maksan matkalippuni maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Kuinka monta matkaa voi tehdä Waltin kausilipulla?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Mihin vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu?
Miksi JOJO Waltti-kortille tehty nettilataus ei näy Kuopion Vilkku-bussissa?
Miksi kannattaa hankkia kausilippu?
Miksi lipun lataamisen lisäksi menee vielä erillinen palvelumaksu?
Miksi minulta vaadittiin vahvaa tunnistautumista, kun maksoin Waltti Mobiilissa kortilla kertalipun, mutta ystäväni ei tarvinnut tunnistautua lippua ostaessaan?
Miksi minun piti tunnistautua vahvasti kertalippua ostaessani huolimatta siitä, että maksu oli pieni?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Miten saan vaihdettua sähköpostiosoitteen Waltti-kaupassa?
Miten voin tarkistaa matkakorttini saldon?
Miten voin vaihtaa Waltti-korttini ikäryhmän?
Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?
Ostin kertalipun Waltti Mobiilissa ja maksoin sen sovellukseen liittämälläni maksukortilla. Sovellus vaati minua tunnistautumaan maksamisen yhteydessä pankkitunnuksillani, minkä vuoksi?
Pitääkö minun jatkossa kantaa aina pankista saamaani tunnuslukukorttia mukanani, kun kuljen joukkoliikenteessä, ja tahdon maksaa matkalipun maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Tuleeko vahva tunnistautuminen myös muualle kuin Joensuu seudun joukkoliikenteeseen?
Vaaditaanko vahvaa tunnistautumista jatkossa myös muissa Waltti palveluissa kuin lipun ostamisessa maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?
Voiko usea henkilö käyttää samaa Waltti-korttia?
Voiko Waltti-kortilla olla ladattuna monta kausilippua?
Voiko Waltti-korttia käyttää toisen Waltti-kaupungin liikenteessä?
Voinko yhdistää Waltin kausilipulla ja käteisellä maksamisen?

Noutopoika

Jos tarvitsen avustajaa Noutopojassa, kuka voi auttaa?
Kenelle Noutopoika on tarkoitettu?
Mahtuuko pikkubusseihin lastenvaunut?
Voiko Noutopojassa maksaa Waltti-kortilla?

Tietoja ja ohjeita

Kausilipun ostaminen Waltti Mobiilissa
Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Mahtuuko pikkubusseihin lastenvaunut?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Miksi kannattaa näyttää pysähtymismerkkiä?
Mistä voin tiedustella bussiin unohtuneita tavaroita?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan vaihdettua sähköpostiosoitteen Waltti-kaupassa?
Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?
Voiko pyörätuolia käyttävä matkustaa maksutta JOJO-bussissa?

Waltti-kortit

Kuinka käytän matkakortin lukijalaitetta (tolppalukija)
Kuinka monta matkaa voi tehdä Waltin kausilipulla?
Mihin toimitetaan kadonneet Waltti-kortit?
Miksi JOJO Waltti-kortille tehty nettilataus ei näy Kuopion Vilkku-bussissa?
Miksi kannattaa hankkia kausilippu?
Miksi lipun lataamisen lisäksi menee vielä erillinen palvelumaksu?
Miten ostan Kelan toisen asteen koulumatkatukilipun verkkokaupasta?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Miten voin tarkistaa matkakorttini saldon?
Miten voin vaihtaa Waltti-korttini ikäryhmän?
Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?
Voiko usea henkilö käyttää samaa Waltti-korttia?
Voiko Waltti-kortilla olla ladattuna monta kausilippua?
Voiko Waltti-korttia käyttää toisen Waltti-kaupungin liikenteessä?
Voinko yhdistää Waltin kausilipulla ja käteisellä maksamisen?

Waltti-mobiili

En saanut ostettua lippua Waltti Mobiilissa, koska sovellus vaati vahvaa tunnistautumista enkä muistanut pankkitunnuksiani. Voinko matkustaa ilman lippua?
Joudunko tunnistautumaan vahvasti joka kerta, kun maksan matkalippuni maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Kausilipun ostaminen Waltti Mobiilissa
Mihin vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu?
Miksi minulta vaadittiin vahvaa tunnistautumista, kun maksoin Waltti Mobiilissa kortilla kertalipun, mutta ystäväni ei tarvinnut tunnistautua lippua ostaessaan?
Miksi minun piti tunnistautua vahvasti kertalippua ostaessani huolimatta siitä, että maksu oli pieni?
Miten saan kuitin Waltin verkkokaupan / Waltti Mobiilin ostoksesta?
Ostin kertalipun Waltti Mobiilissa ja maksoin sen sovellukseen liittämälläni maksukortilla. Sovellus vaati minua tunnistautumaan maksamisen yhteydessä pankkitunnuksillani, minkä vuoksi?
Pitääkö minun jatkossa kantaa aina pankista saamaani tunnuslukukorttia mukanani, kun kuljen joukkoliikenteessä, ja tahdon maksaa matkalipun maksukortilla Waltti Mobiilissa?
Tuleeko vahva tunnistautuminen myös muualle kuin Joensuu seudun joukkoliikenteeseen?
Vaaditaanko vahvaa tunnistautumista jatkossa myös muissa Waltti palveluissa kuin lipun ostamisessa maksukortilla Waltti Mobiilissa?

Uutiset

angle-left Joensuun seudullinen joukkoliikennejaosto 9.6.2022 - päätöksiä

Joensuun seudullinen joukkoliikennejaosto 9.6.2022 - päätöksiä

Kausilipputuotteita Waltti Mobiiliin

Talviaikataulukauden vaihtuessa 11.8.2022 voi aikuisen, nuoren, lapsen ja opiskelijan kausilipun hankkia Waltti Mobiili -sovelluksella. Mobiilikausilipun voi ostaa, mikäli on ladannut maksuttoman Waltti Mobiili -sovelluksen puhelimeensa sekä rekisteröitynyt Waltti Mobiilin asiakkaaksi. Opiskelijan kausilipun osto edellyttää opinto-oikeuden vahvistamista sovelluksessa. Mobiilikausilippu on samanhintainen kuin vastaava, matkakortille ladattava kausilippu.

Kelan koulumatkatukilippu ja peruskoululaisen koulumatkalippu eivät ole saatavissa Waltti Mobiilissa.

Opiskelijalipun myöntämisperusteiden muuttaminen

Waltti lippu- ja maksujärjestelmään on toteutettu yhteys opetushallituksen Opintopolku -palveluun, josta Waltti-järjestelmän on mahdollista tarkistaa opiskeluun liittyvät perustiedot, kuten koulutusaste ja opintojen kesto. Opintopolku -yhteys mahdollistaa verkossa tapahtuvan opiskelijatietojen päivittämisen ja opiskelijatuotteiden käyttöönoton Waltti Mobiilissa ja Waltin verkkokaupassa.

Palvelu ei kuitenkaan pysty tarkistamaan viranomaiskohtaisesti kuntalaisuus-tietoa tai oppilaitoksen sijaintia. Näin ollen opiskelijalipun myöntämis-perusteita helpotetaan siten, että poistetaan oppilaitoksen sijaintia koskeva vaatimus. Tähän asti oppilaitoksen on pitänyt sijaita Joensuussa, Kontiolahdella tai Liperissä.

Alle 25-vuotiaat opiskelijat voivat matkustaa edelleen nuorisolipulla, joka on samanhintainen kuin opiskelijalippu. Toisen asteen opiskelijoilla on tietyin edellytyksin mahdollisuus hankkia Kelan koulumatkatukilippu, joka on maksuton tai edullisempi kuin opiskelijalippu.

Päivitetyt myöntämisperusteet tulevat voimaan 11.8.2022. Muut myöntämis-perusteet ja ohjeet löytyvät tuolloin JOJO:n verkkosivuilta.

Joukkoliikenteen reitit ja aikataulut ajalle 11.8.2022.- 4.6.2023

Seudullinen joukkoliikennejaosto hyväksyi reitit ja aikataulut aikataulukaudelle 11.8.2022 – 4.6.2023. Talvikauteen 2021-2022 verraten tehdään pieniä muutoksia, jotka parantavat JOJO-liikenteen sisäisiä vaihtoyhteyksiä sekä antavat lisäyhteyksiä junavuoroihin.

Liperi-Joensuu-Hammaslahti -liikenteeseen linjalle 101 lisätään muutamia vuoroja sunnuntai-aamuun ja koulupäiviin. Linjan 104 Joensuu-Suhmura-Hammaslahti päätepysäkki siirtyy viikonloppuisin Otsolasta Urheilupuistoon, kuten muutaman arkivuoronkin päätepysäkki.

Vähäisen käytön vuoksi lopetetaan Viinijärvi-Liperi -asiointiliikenne linjalla 123 ja muutama vuoro linjalta 129.

Joensuu-Kontiolahti -liikenteessä parannetaan yhteyksiä Helsingin iltajunalta.

Linjan 203 (Kontiolahti-Kontioniemi) ja 204T (Kontiolahti-Paihola) vuorotarjonnassa toteutetaan muutoksia, jotka kannattaa tarkistaa elokuussa reittioppaasta tai aikatauluvihkosta.

Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia

Joensuun seudun joukkoliikenteessä toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimus ajalla 30.3. - 8.4.2022 ja 9. - 19.5.2022. Vastauksia saatiin yhteensä 1114 kpl. Kyselyn toteutuksesta vastasi Roidu Oy. Kysely on tarkoitus toteuttaa jatkossa vähintään kaksi kertaa vuodessa. Kyselyn tuloksia hyödynnetään paikallisliikennekohteen sopimuksen mukaisessa kannustimien laskennassa sekä kaikkien liikennöintikohteiden kehittämisessä.

Asiakastyytyväisyyttä mitattiin neljällä kysymyksellä, joissa vastauksia annettiin asteikolla 1 (eri mieltä) – 5 (samaa mieltä). Vastaajat olivat tyytyväisimpiä kuljettajien asiakaspalveluun, keskiarvo 4,1. Heikoin arvosana tuli kysyttäessä bussien pysymisestä aikataulussa, keskiarvo 3,8. Yleisarvosana liikennöinnistä oli 4,0.

Tutkimuksessa selvitettiin myös NPS-luku (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi. Sillä mitataan arvostelijoiden ja suosittelijoiden suhdetta. Joensuun seudun joukkoliikenteen NPS-luku oli tässä tutkimuksessa 46. Suosittelijoita oli 58,3 % ja arvostelijoita 12,1 %. Vastausten keskiarvo asteikolla 1­­‑10 oli 8,20.

Kyselyn tulokset löytyvät verkkosivuilta: Joensuun joukkoliikenteen asiakastyytyväisyys_2022

Muita asioita

Joensuun seudun joukkoliikenteen kohteiden 1, 2 ja 3 liikennöintisopimuksiin tehdään ylimääräiset indeksitarkistukset polttoaineen odottamattoman hinnannousun johdosta ajalle 1.1.-30.6.2022. Mikäli valtio tai muu vastaava taho osallistuu myöhemmin takautuvasti polttoaineen hinnannousun vaikutusten kompensointiin, voidaan korvaus periä takaisin siltä osin.

Muista käsitellyistä asioista löytyy tietoa pöytäkirjasta.

Joukkoliikennejaoston esityslistat ja pöytäkirjat luettavissa Dynasty-palvelussa

Linkki - Kaikki Ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija

Sisältöjulkaisija