Sisältöjulkaisija

angle-left Joensuun seudullinen joukkoliikennejaosto 8.12.2022

Joensuun seudullinen joukkoliikennejaosto 8.12.2022

Waltti-liikenteen asiakashintoihin alennus ajalle 1.1.-30.4.2023

Laki arvonlisäveron muuttamisesta väliaikaisesti (870/2022) on vahvistettu. Lain mukaan kotimaan henkilökuljetukset vapautetaan arvonlisäverosta määräajaksi. Tällä hetkellä henkilökuljetusten arvonlisävero on 10 prosenttia. Henkilökuljetuksia koskeva muutos tulee voimaan 1.1.2023 ja on voimassa 30.4.2023 saakka.

Seudullinen joukkoliikennejaosto päätti kokouksessaan, että arvonlisäveron muutoksen mukainen asiakashintojen alennus toteutetaan Joensuun seudun joukkoliikenteessä. Arvolippujen asiakashintoja alennetaan suoraan 10 prosentilla. Muissa lipuissa, asiointiliikenteiden asiakashinnat mukaan lukien, alennus on noin 10 prosenttia siten, että asiakashinnat pyöristetään tasasummille.

Joensuun seudun joukkoliikenteessä jo käytössä olevat alennushinnat eli City-vyöhykkeen hinta ja Hilja-lippujen hinnat jätetään tasaeuroina määräaikaisen asiakashinnan alennuksen ulkopuolelle. Asiakashinnat säilyvät näiden osalta ennallaan.

Alennetut asiakashinnat tulevat voimaan myös JOJO-liikennöintialueen ulkopuolisilla Waltti-vyöhykkeillä Joensuun kaupungin ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen välisen yhteistyösopimuksen perusteella.

1.5.2023 alkaen palataan takaisin asiakashintoihin, jotka ovat nyt voimassa 31.12.2022 saakka.

Hinnaston löydät JOJOn sivuilta: Waltti-hinnasto 2023

 

Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia

Joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Syksyn kysely toteutettiin ajalla 24.10. – 11.11.2022 paikallisliikennekohteessa, jota liikennöi Länsilinjat Oy. Kysely toteutettiin pääosin haastatteluina busseissa. Vastauksia saatiin yhteensä 645 kappaletta.

Matkustajilta kysyttiin arvosanoja eri laatuosista, kuten kuljettajan asiakasystävällisyys, kuljettajan ajotapa, bussin siisteys ja matkustusmukavuus sekä täsmällisyys. Arvosanat annettiin asteikolla 1 (eri mieltä) – 5 (samaa mieltä). Neljän laatuosakohteen keskiarvot ylittivät kaikki tavoitetason 4,0 ja kokonaisarvosanaksi tuli 4,24. Kevään kyselyssä vastaava kokonaisarvosana oli 3,84.

Tutkimuksessa selvitettiin myös NPS-luku (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi. Paikallisliikenteen NPS-luku oli tässä tutkimuksessa 60. Suosittelijoita oli 64,4 % ja arvostelijoita 4,3 %. Vastausten keskiarvo asteikolla 1­10 oli 8,73. Kevään tutkimuksessa paikallisliikenteen NPS-luku oli 42.

Puolen vuoden aikana asiakastyytyväisyys on parantunut oleellisesti paikallisliikenteessä. Yhtenä tekijänä on varmaankin kesän 2022 aikana käyttöön otettu uusi sähköbussikalusto.

 

Muita asioita

Muista käsitellyistä asioista löytyy tietoa pöytäkirjasta.

Joukkoliikennejaoston esityslistat ja pöytäkirjat luettavissa Dynasty-palvelussa

JAA SIVU

JAA SIVU:
 

Linkki - Kaikki Ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija

Sisältöjulkaisija