Joukkoliikenteen Waltti lippu- ja maksujärjestelmä on siirtynyt tilipohjaiseksi viimeisen parin vuoden aikana. Tilipohjaisuus tarkoittaa sitä, että kausi- ja arvolippujen tiedot ovat matkakortin sijaan palvelimella ja asiakkaan matkatilillä, johon matkakortti toimii asiakastunnisteena.
Kaikkia vanhoja korttipohjaisia matkakortteja ei kuitenkaan ole voitu automaattisesti siirtää tilipohjaiseen taustaan. Valtakunnallisesti näitä kortteja on noin 6000 kappaletta, joista osa on jo käytöstä poistuneita. Näiden korttien haltijoille on jo viestitty kesästä lähtien Waltti-kaupassa, että kortin käytön jatkaminen edellyttää asiointia palvelupisteessä 15.9.2023 mennessä.
Waltti-kaupassa on tullut esiin viesti: ”Waltti-matkakorttisi vaatii toimenpiteitä kaupunkisi palvelupisteessä. Mikäli haluat käyttää korttia 15.9.2023 jälkeen, kortti tulee päivittää tai vaihtaa uuteen, koska sitä ei ole voitu päivittää automaattisesti tilipohjaiseksi.” Uuden kortin saa käyttöönsä maksutta.
1.11.2023 alkaen näiden vanhojen korttien lataaminen ei enää onnistu bussissakaan. Näissä tapauksissa tulee käydä korttinsa kanssa palvelupisteessä (Carelicum Palvelut, Koskikatu 5). Kortilla mahdollisesti oleva arvo siirretäään vielä uudelle kortille 30.11.2023 saakka.
Waltti-brändin uudistaminen
Waltti-brändi on ollut käytössä jo pian kymmenen vuotta. Joukkoliikenteen Waltti lippu-, maksu- ja matkustajainformaatioratkaisuja valtakunnallisesti useille kaupunkiseuduille tuottava TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy (LMJ) on vaihtanut nimensä Waltti Solutions Oy:ksi. Samalla Waltti-brändiä on uudistettu.
Uusissa Waltti-matkakorteissa tulee olemaan uudistettu, violettipohjainen Waltti-logo. Vanhalla, oranssipohjaisella Waltti-kortilla voi kuitenkin vielä huoletta matkustaa. Uudella logolla olevat kortit tulevat käyttöön vasta, kun entinen korttivarasto on Carelicumissa tyhjentynyt. Samanaikaisesti uusi Waltti-brändi päivitetään myös JOJO-sivuille osoitteessa https://jojo.joensuu.fi/