Kertamatkan voi maksaa käteisellä bussin kuljettajalle, käyttämällä mobiilisovellusta, Waltti-kortille ladattua arvoa, JOJO-maatista ostelulla kertalipulla tai lähimaksulla. Käteisellä maksamiseen on hyvä varata tasaraha. Jos vaihtorahaa ei pystytä järjestämään voi kuljettaja kieltäytyä ottamasta maksua Waltti-liikenteessä 20 euroa suuremmista seteleistä.
Lähimaksu on käytössä paikallisliikenteeseen linjoilla 1-13, Joensuu-Hammaslahti/Liperi -linjoilla 101-104 sekä Joensuu-Kontiolahti -linjoilla 201, 202 ja 204. Lähimaksua käytettäessä maksetaan matka pankkikortilla GooglePaylla tai ApplePaylla. Lähimaksulla maksettaessa matkasta veloitetaan aina aikuisen arvolippumatkan hinta. Lue lisää lähimaksusta täältä. Näillä edellä mainituilla linjoilla ei voi pankkikortilla ladata Waltti-korttituotteita.
Pankkikortin lukijalaitteita on käytössä Savo-Karjalan Linjan linjoilla 203, 205, 214, 206-215. Lisäksi NOutopoika -liikenteissä ja ELY-keskuksen Waltti-linjoilla on käytössä entisenkaltaiset pankkikortinlukijalaitteet.
Waltti-liikenteessä kertalipulla tai arvolipulla matkustavilla on maksuton vaihto-oikeus. Vaihtoaika yhden vyöhykkeen lipuilla on yksi tunti, 2-6 vyöhykkeen lipuilla kaksi tuntia ja 7 vyöhykkeen lipulla 2,5 tuntia. Aika lasketaan ensimmäisessä autossa ostetusta matkalipusta tai mobiililipun aktivoinnista. Maksettaessa käteisellä vaihtolippuna toimii käteiskuitti.
Lähimaksulla tehdystä matkasta ei tulostu kuittia. Maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Linkki asiakasportaalin löytyy myös Waltti-kaupan etusivulta. Palvelussa voi myös tulostaa kuitin maksusta. Huomaathan, että veloituksen päivämäärä pankkitililtä ei välttämättä ole sama kuin matkustuspäivä. Maksutapahtumat näkyvät verkossa 90 vuorokauden ajan.
Lähimaksulla ostetusta lipusta saattaa näkyä tililläsi pieni katevaraus (varauksen määrä voi vaihdella eri pankkien välillä). Katevaraus poistuu, kun lippu on veloitettu.